Böcker att ogilla

Jag har läst runt lite vad ni som  har svarat på bokbloggsjerkan. Böcker som är  för överskattade är det verkligen delade meningar om, iallafall mot mig. Ni var några stycken som inte kunde förstå hur man inte tycker om hungerspelen.  

Det var en hel del som höll med mig om Läckberg. Pust. Skönt att höra att jag inte är ensam iallafall.. (Fröken fräken) (Olika sidor)

Den vidunderliga kärlekens historia var det inte bara jag som inte hade fastnat för. Boklusen skrev om den och även Ariel höll med.

Böcker som man antingen älskar eller hatar är Liftarens Guide till galaxen, (bokodyssé) Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, (Tidningssida) En dag, (Boktjuven) Författaren Murakami, (Abibliofobi) Igelkottens elegans, Tillsammans är man mindre ensam (Tina O)

Väldigt många tog upp Millenium-trilogin (C.R.M Nilsson) (Feministbiblioteket)

Kanske ska jag tillägga att det här inte alls inte visar alla böcker som kom upp i bokbloggsjerkan denna helg. Jag har tagit mig friheten att välja lite som jag vill.

 

  1. Kul med en liten sammanställning! Läckberg tar jag inte frivilligt i med tång, men däremot är ”Den vidunderliga….” en av mina topp fem ever! Och jag gillar Hungerspelen. Mycket. 🙂

    Varför? Först och främst för att det bygger på en fantasi av en eventuell framtida värld. Att den låter (framförallt) unga hänge sig åt en ”verklig fantasi”, alltså inte en fantasy som utspelar sig i en annan värld, och får dem att trigga igång sina egna drömmar och fantasier. Sen finns där mycket att plocka upp rent erfarenhetsmässigt. Är man född och uppvuxen i Sverige har man ingen aning om vad det egentligen innebär att leva under en diktatur eller i ett krig, och jag tror att den här typen av böcker absolut kan hjälpa till att skapa förståelse för sånt vi stöter på i varenda nyhetssändning.

    Det rappa i handlingen, att allt sker poff-poff-poff hjälper också till att skapa en positiv läsupplevelse, liksom Askungens, jag menar Katniss och Petas kärlekshistoria.

    (Jag måste bara säga att jag tycker du har en toksnygg design också.)

      • glittervakuum
      • 4 mars, 2012

      Kul att du gillade sammanfattningen, var lite rädd att jag tog mig för mycket friheter.
      Ja. jag kan fatta vad du men det räcker inte för mig..

      tack för att du gillar designen!

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar