Kaninhjärta

Kaninhjärta 
Christin Ljungqvist
gilla böcker
+15
273 sidor

För andra gången blev jag superlycklig när jag öppnade brevlådan och såg ett packet med brunt papper och en etikett med texten gilla böcker. Jag var på väg till gymmet och plockade ner paketet i väskan. Väl i omklädningsrummet fick jag vänta på min träningskompis så jag öppnade och började läsa direkt. Det första jag möts av är ett Kentcitat och det går ju direkt in i mitt popparhjärta. Sen läste jag och läste och läste. Lite gympaus, matpaus, duschpaus, sovpaus, jobbpaus, pojkvännshängspaus men annars då läste jag.

Kaninhjärta handlar om tvillingsystrarna Mary och Anne. Dom är ett, har alltid varit ett och tror att de alltid kommer vara ett. Kanske har de båda börjat tröttna lite på att vara en, som att deras föräldrar hade den dåliga smaken att ge dom namn som kan vara ett namn, MaryAnne. Mary och Anne har en medialförmåga. De kan höra och ge röst åt spöken. Under en sommar hamnar de av en slump i en medial grupp som försöker hitta en försvunnen flicka. Det här kommer att förändra mycket. Kanske allt.

Den här boken har både styrkor och svagheter. Jag kan många gånger tycka att karaktärerna Mary och Anne är lite väl överdrivna. Jag får inga riktiga känslor för dem. Mary tycker jag verkligen aldrig om, hon tilltalar inte mig, även om man mår dåligt kan man bete sig bättre. Boken förlorar en hel del på det kan jag tycka för hade jag tyckt om Mary hade jag kanske blivit mer gripen av profetian som Anne får om deras framtid.
Detta gör att jag tycker att historien blir spretig för jag bryr mig inte så mycket om Mary som jag borde.. Ibland undrar jag om man helt har glömt att ställa in focus innan man tryckte av.

Samtidigt är boken bra! Jag nästintill sträckläste den. Den har något. Kent texterna har Christin Ljungqvist vävt in jätte snyggt. Jag har nynnat Kent i flera dagar.

Ett stort stort plus för slutet. Så himla underbart skönt att få lägga ifrån sig en bok med ett leende på läpparna. Tack.

Jag rekommenderar er att läsa för jag tror att det är en bok som passa många och som man kan få ut olika saker av beroende på var man är i livet. och den är bra. Lovar. Dessutom är det en debut. En bra debut.

Tusen tack till gilla böcker!

  1. 1 maj, 2012

Kommentera

