”När jag hör Hen tänker jag på Höna” – Anonym

Från min andra blogg., kanske inte om böcker men ändå om språk. 

 

Jag har dragit mig länge, riktigt länge för att dra mig in i denna debatten. Hen. Jag har läst, läst, läst och läst om detta i jag vet inte hur länge. Jag har läst er, era upprörda inlägg. Det ena värre än det andra. Tanken med ordet är vad jag förstår att inte dela, att alla har samma förutsättningar, att det är neutralt och inte ska dela upp människor i olika läger.
Därför är det så tråkigt att vad ordet har gjort är att dela upp oss i två läger. De som tycker om det, älskar det och de som hatar det.

Personligen tycker jag om ordet, jag tycker om språk och jag har svårt för sexualiseringen i samhället. Jag tycker framför allt att barn ska vara barn och inte bedömas efter kön. Ojojo. nu blir ni arga.
Men lugna er nu, jag kommer inte operera bort några könsorgan. Mina ofödda barn kommer självklart veta att de är tjej eller kille. Kom igen, ungar är ju smarta!

Varför tycker jag det är viktigt då om det ändå inte kommer funka? Jag har läst om genus, läst en hel del om genus, och jag vet att det är bevisat att vi lägger omedvetet vill gulla med en tjej och att vi tycker att killar ska vara tuffa. Jag vill inte att min flicka ska bli uppskattad för sitt utseende, inte att  pojke ska vara tuff och förväntas att inte gråta eller visa lika mycket känslor.
Ni kanske inte håller med mig och jag kräver inte att ni ska det. Det är min uppfattning och jag tvingar inte på den på någon annan.

Så till hen då.

Hur mycket vi än försöker kan vi inte hindra språket för att utvecklas. Det går inte. Jag förstår faktiskt inte. Jag förstår inte hur ett litet ord. Tre bokstäver kan uppföra så mycket. Det tillkommer nya ord i språket hela tiden. Det är inte längesedan ordet salladsbar infördes i svenskaspråket, då var det ingen som skrek ”Nej låt oss säga restaurang! vi behöver inte fler ord!”

Ni som inte tycker om det, tycker det är överflödigt. Det finns ingen som kommer tvinga er att använda det. Ingen kommer tvinga er att sätta era barn på hendagis lika lite som att ni blir tvingade att sätta era barn på montessoridagis eller friskola. Just det det heter ju inte ens dagis längre, förskola tror jag är mer korrekt. Och vad som var förskola när jag var liten heter numera nolla. Undra om jag kan acceptera detta…

Vad jag har svårast för är de som tycker att det gör att man inte accepterar att alla är olika, att hen skulle föra in alla under en grupp. Ska vi ta bort ordet människa då? Alla människor är ju olika.

Ja, kanske överdriver jag. Kanske drar jag för grova exempel, kanske gör jag det bara för att du ska tänka lite. Kanske är jag precis så extrem som du vill tro.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

