”Det hade varit mycket bättre om du i stället hade knipsat av tummen med, säg, en tång.”

Här ligger jag och blöder
Jenny Jägerfeld
Ungdomsroman
Danskt band
256 sidor
ISBN 978-91-86634-03-2
image

Efter Det måste finnas regler så plockade jag första bästa bok jag hade av gilla böcker  i hyllan. Jag stoppade ner den i handväskan och gick hem till pojkvännen, fram åt natten kröp jag ner i sängen och började läsa. Jag skrattade och jag skrattade högt. Pojken undrade vad det var jag gjorde och så fick jag läsa högt för honom. Dock tror jag inte han riktigt fattade hur kul det var, men det är ju inte bokens fel.

På en skulpturlektion sågar Maja av sig tumspetsen, ungefär en centimeter, när hon gör en hylla. ”En hylla är ingen skulptur.” Säger alla till henne men som med allt annat så går Maja sin egen väg och gör lite som hon vill. Inte nog med att hon har fantomsmärtor i en tumme som inte finns så försvinner hennes mamma. Mamma Jana som alltid har varit lite annorlunda, egen och som altid prioriterar sina böcker först. Jana är borta. Maja börjar leta och upptäcker saker som hon inte alls ville veta, iallafall inte så.

Jag valde just Här ligger jag och blöder till den bästa jag har läst hittills i dag. Den är det. Maja har en fantastisk personlighet och jag skrattar skrattar skrattar åt hennes tankar. Så gråter jag och gråter också. Det är sant. Jag är kanske känslig men den här träffar.  Pang. Rakt in i hjärtat. Sen kan man ju säga att jag med min bakgrund och mina diagnoser gissade väldigt fort vad det var för ”fel” på Jana. Det bär mig emot att säga ”fel” så det borde jag inte göra. Det är inte fel. Det är diagnoser vi är annorlunda. Vad jag egentligen vill säga  är att det var bra beskrivning på hennes symptom då jag såg vad det var direkt.

Känner att jag flyter iväg. Jag vill rekommendera boken hur mycket som helst. till alla. Ungdomsbok eller inte. Läs den!

Har ni den inte så finns den kvar på bokrean på adlibris. Ett litet tips bara.

  1. Jag är väldigt nyfiken på den så får nog låna hem den snart!

      • glittervakuum
      • 26 mars, 2012

      Det tycker jag!

  1. 3 april, 2012
  2. 6 augusti, 2012
    Trackback from : Sommarprat « Bokad

Kommentera

