”Kärlek verkar vara en lurig sjukdom. Man tror att man är helt frisk, bara lite pirrig liksom. Och sen bara kaboscha!”

image

Det borde finnas regler
Lina Arvisdsson
Roman 13+
Danskt band
320 sidor
ISBN: 978-91-86634-18-6

Vad gör man med livet om man bor i en håla? In the middle of nowhere. Om man är fjorton år och allt man drömmer om är att få börja på det där gymnasiet, träffa kärleken eller iallafall få ligga. Men framför allt och viktigast av allt, komma bort.

Mia heter egentligen Maria men det får man absolut inte säga. Hon är fjorton. Inte barn. Inte vuxen. Hon har fått mens (som förövrigt är guds straff till kvinnan)men inga bröst.  Hon har något svart i sig ibland. Hon vill hångla, gärna med någon som är tusen procent för hundra procent säger man om allt och det är bara okej.

Mia har Mirjam. Dom har kännt varandra forever och kommer alltid vara dom. Mirjam är den snygga, eller är hon den söta den vackra. Mirjam blir kär i Per. Per är gubbe, typ 40 och peddo, tycker Mia och Karl. Karl är Mias och Mirjams andra bästa vän. Han är pluggisen. Nörden. Inte som dom. Han tillbringar helgen med att läsa tjocka böcker om fysik eller något annat svårt.

Så träffar Mia han. Han med stort H. Han med hatten, hängslen, egen lägenhet och som spelar i band. Det är kärlek och inte bara hångel på fyllan. Men hur gör man när det inte finns några regler.

Ja, vad ska jag säga.. Det borde finnas regler kröp in under huden. Den flöt runt i mitt blodomlopp och jag tänkte att jag borde haft Mia när jag var fjorton. Jag borde haft någon som tänkte som jag och det gör hon. Jag skrattar och gråter när jag läser hennes reflektioner om världen. Livet. Kärleken. Lina Arvidsson har verkligen lyckats med att hitta det där språket, hon träffar precis rätt, precis hela tiden.  Hon blandar svenska med engelska meningar och får verkligen till den där tonårsdialekten. Den följer med i hela boken, inte bara i dialoger. På tal om dialoger är Det borde finnas regler ett skolexempel på välskriven dialog.

Det finns stycken i boken som kan vara något av det vackraste jag läst. Rader jag läser och får rysningar av.

”Allt tjaffs om att man minns ögon färg och sånt, att man kommer ihåg allt han säger. Det är så. Fast ändå inte.
Mest av allt minns man något helt annat, som man sen kopplar samman med den här människa. Nått med hur han luktar. Och hur han rör på huvudet när han skrattar. Det känns som om man har sett honom förut. Eller åtminstone velat se honom. Att det var meningen. Att man bara vill stå kvar. Men det tänker man inte heller på.Vad tänker man på? Ingen aning. Jag tänker kanske ingenting alls. Jag tror så här: man  tänker ingenting alls. Allt bara händer. Och det är det bästa man varit med om. Det är allt. Och att man bara vet.” s.121

Om jag ska säga något som jag saknade så kanske lite action. Jag vet inte men jag skulle vilja att den ledde någonstans. Nu är det en väldigt vacker skildring av vänskap kärlek tonår och den håller absolut. Kanke är den lite spretig kanske skulle jag vilja att trådarna bands ihop i ett avgörande. Kanske vill jag ha ett vattenfall. Nu flyter den mest på och mynnar ut.

Jag får verkligen tacka gilla böcker för att de skickade Det borde finnas regler till mig. Bara att få ett recensions ex gjorde mig glad. Att det sen visade sig vara en bok jag verkligen kommer bära med mig är ju bara ett hur stort plus som helst.

Behöver jag säga att jag rekommenderar den. Till alla. Klicka hem från adlibris eller bokus.

Just det, Lina har en blogg också. Den kommer iallafall jag kika upp.

Rubriken är tagen från sidan 135.

  1. Det var en fin recension du åstadkom! Jag har en liten konversation med Lina på FB nu. Hon undrar hur vi känner varandra och det gör vi ju inte… Men vi har en gemensam vän så det är kändispoäng till mig.

      • glittervakuum
      • 20 mars, 2012

      Tack!. Är jag dum nu? vem känner vem?

  2. Nä, varken du eller Lina är dumma. Jag skickade ett meddelande till henne på FB och hon undrar hur hon känner mig.Så menar jag.

      • glittervakuum
      • 21 mars, 2012

      Då är jag med

Kommentera

