Vad jag hade köpt på rean om det inte var så att de redan stod i min hylla

Jepp. Jag tänkte tipsa om lite favoriter som är med på rean. Även om inte jag köper dom så kanske ni gör de..

 

Niceville av Kathryn Stockett. Niceville utspelar sig  i den amerikanska södern på sextiotalet. Svarta används som hemhjälp och har inga rättigheter. Skeeter har varit iväg hemifrån och pluggat några år när hon kommer hem inser hon hur illa de svarta blir behandlade. Hon blir vän med hemhjälpen Aibileen och hennes vän Minny. Tillsammans  börjar den farliga och spännande resan med att intervjua dom och skriva boken Niceville tillsammans med dom.

Jag läste denna i slutet av sommaren och ja, den är en av mina favoriter, har du inte läst det så gör det!

 

 

Igelkotten elegans av Murel Barbery.  Igelkotten elegans är berättelsen hur människor lätt kan välja hur folk uppfattar dom. I ett hus jobbar portvakten Renée Michel. Hon spelar rollen som vresig obildad portvakt vars enda intressen är katten och tvsåpor. Egentligen är hennes största intresse kultur och hon är självlärt mycket bildad inom konst musik och litteratur.  I huset bor tolvåriga  Paloma Josse, hon är mycket intelligent och känner sig mycket utanför bland sina jämnåriga och i sin familj. En dag flyttar en man in i huset och Palomas och Renées vägar korsas…

 

 

En dåre fri av Beata Grimsrud. Jag skrev ett inlägg om boken tidigare, ni kan läsa det här. Jag har inte så mycket att tillägga. Det är min favoritbok. Ja jag tror den toppar alla listor. Den för högsta betyg på både story och språk. En välskriven bok med ett intressant innehåll och en gripande historia. Det är inte ofta man hittar en sån.

 

 

 

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami. Det är bara så att man måste ha Murakami i sin bokhylla. Den här boken är lite som hans memoarer där han pratar om sitt författarskap i relation till löpning. Ja, det är mycket löpning i den och det gör mig snarare sugen på att ge mig ut och springa än gör mig uttråkad. Murakami är ett måste. Här kan du läsa mer om boken.

 

 

 

Duma key av Stephen King. Edgar Freemantle är med om en svår olycka där han mister en arm, förlorar delvis talet och drabbas av minnesförluster. Hans humör blir allt mer okontrollerbart och tillslut leder det till skilsmässa. Edgar börjar önska att han inte överlevt olyckan. Det är när hans psykolog frågar om det finns något som gör honom glad som han säger, ”jag brukade teckna lite.” I jakten på att må bättre hyr Edgar ett hus, Duma Key, och åker dit för att teckna. Det dröjer inte länge förens det händer mystiska saker på ön. Det var den första King jag läste och jag kommer läsa fler.

 

 

En dag till skänks av Anna Gavalda. Denna lilla boken är bara ett måste. Jag har skrivit mer om den här.

 

 

 

 

 

Mamma minns du mig av Elisbeth Norin. Elisabeth var min lärare på skrivarlinjen under två år och hon är helt enkelt en fantastisk kvinna. Här är hennes skönlitterära bok om Clara vars mamma får Alzheimer.

 

 

 

I tunga vintrars magen av Andrea Lundgren. Denn boken skrev jag om så sent som förra veckan, ni kan läsa det här. Och ni, köp den!

 

 

 

 

Jag borde tipsa om lite deckare och så med men det får bli i ett annat inlägg. Hoppas ni hittade något intressant här.

  1. Men så roligt! Duma Key, The Help, Igelkotten och Vad jag pratar om.. har jag också hissat i min blogg. Men jag funkar inte riktigt på bokrean – risken är stor att mina bokreaböcker blir stående i hyllan så därför tar jag ett moget beslut i år och avstår den:) Eller… Vi får se!

      • glittervakuum
      • 27 februari, 2012

      Ja det blir tyvärr lätt så men lite kan man ju få köpa, eller?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

