Viktigt nyhet

I min önskelista finns ”Slutstation Rättspsyk: Om tvångsvårdade kvinnor som inte dömts för brott” Av Sofia Åkerman och Thérèse Eriksson. Jag tror det var på högstadiet jag för första gången läste ”Zebraflickan” av Sofia Åkerman, hennes självbiografiska roman om hennes självskadebeteende och väg genom vården och tillslut tillfriskande. För tre årsedan var jag på en föreläsning av Sofia och hjälp vad jag blev imponerad. Vilken tjej! För hon är en ung tjej, född 84. Hon står inför en stor grupp människor och pratar om så utnämnande saker som om första gången hon skadade sig, hennes familjs förtvivlan, ätstörningar och åren på låsta avdelningar. Jag grät och skrattade under föreläsningen. Tyvärr är jag alldeles för blyg för att gå fram och prata med henne senare. Jag skulle gärna gå och lyssna på henne igen för det var riktigt intressant.

Sofia har varit med och grundat organisationen SHEDO (Self Harm and Eating Disorders Organisation).

Om Slutstation rättpsyk då. Jag har ju inte läst den än men jag har sett dokumentärer om just det här ämnet, unga tjejer som mår riktigt riktigt dåligt och skadar sig själva på alla sätt de kan komma på låses in på rättspsyk utan att ha begått något brott. PÅ rättspsyk vårdas dom inte, de förvaras. Unga tjejer som inte har gjort någon något och som inte utger något risk för något, för någon annan än sig själv, för sitta på anstalt med mördare och våldtäktsmän. På rättspsyk utsätts för tvångsåtgärder som tvångshandskar, hjälm, isolering och bältesläggning.

Vi pratar om Sverige och vi pratar om 2012. Detta händer just nu och det är pinsamt att detta landet, välfärds Sverige, har misslyckats så totalt med att ta hand och vårda dessa flickor. Sofia och Thèrése har under flera år intervjuat kvinnor som vårdats innom rättspsyk och även träffat ansvariga vårdgivare och myndigheter.

Anledningen till att de sitter på rättspsyk är att det är den enda avdelningen med den höga säkerhetsnivån. Jag förstår inte hur vi kan vara så oförstående och ha så lite kunskap. Tjejer, nä människor) med självskadebetende har en väldigt väldigt hög ångest, de har kanske en låg självkänsla, kanske varit med om jobbiga traumatiska händelser. De här tjejerna ska inte straffas, de ska hjälpas!

Och ja, jag skriver tjejer, för det är mest tjejer som självskadar. Självklart finns det bland killar också men de är inte lika många.

Jag vill läsa denna fast jag vet inte om jag vill. Jag är rädd för att det ska vara för jobbigt.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

