Hungerspelen – ”De är liksom en välskiten bajskorv, perfekt men fortfarande bajs.”

Jag kollar som vanligt runt bland bokbloggar och fortfarande skriver nästan varenda bloggare om hur fantastiska hungerspelen är.

Jag tror det var i september nån gång jag först såg det, fenomenet, jag misstänkte att det var precis vad det var det nya. Det man bara ska älska, Twilight börjar ju bli lite gammalt nu och nej jag har inte läst dom. Den här gången ville jag vara med, den här gången ville jag läsa fenomenet så jag faktiskt kunde såga det, ha kött på benen och verkligen kunna säga ”Ja, jag har läst dom och nej jag tycker inte om dom.” Skulle det nu visa sig att jag tyckte om dom så var det ju bara bra, kul att hitta bra böcker!

Så jag bestälde hem dom och började läsa. Från första stund hatade jag Katniss, denna fruktansvärda egoistiska människa som är helt känslokall och uppenbarligen socialthandikappad. Ja, det är huvudpersonen. Sen tyckte jag att storyn var lam, språket trist. Förutsägbar, jag menar så fort man hörde distrikt 13 så visste man ju att det var dit de skulle. Sen är de onödigt brutala, tycker det är lite billigt när de kastar våld i ansiktet på en, en sån författare har för dålig tilltro till sina läsare. Det finns inget bättre än människans hjärna man måste ge den precis lagom med hintar så den kan få upp en bild av vad som händer för den bilden kommer var sjukt mycket snyggare än om du visar hjärnan en film på vad som händer. Något positivt var att de var lättlästa och okej, man ville vända sida. Det var inte jobbigt att läsa trotts den dåliga kvalitén.

En kompis lånade böckerna av mig och hon tyckte väl att de var okej. Fick ett sms efter att hon läst första boken eller kanske andra.
Vän:”Även om de här böckerna inte är superbra så måste jag läsa, vad finns i distrikt 13 liksom? (berätta inte) ;)”
Jag: ”De är liksom en välskiten bajskorv, perfekt men fortfarande bajs.”
Vän: ”Haha lite så.”

Läs dom, för alldel, läs! Jag tittar på hollywood fruarna på tv fast det är skit, det är avkopplande. Läs! Men snälla sluta säg att det är så himla bra. Ni är bättre än så.

  1. Får se vad jag tycker om böckerna. Har tänkt läsa på engelska någon gång i år. (: Smaken är som baken somliga gånger… (;

      • glittervakuum
      • 3 februari, 2012

      Haha, självklart är den det. Hoppas du får en trevlig läsning då.

  2. Jag läste den första eftersom jag jobbar på ett gymnasiebibliotek. Det är lite tokigt att jag inte gillar fantasy och deckare som de ofta efterfrågar.

      • glittervakuum
      • 3 februari, 2012

      Jag har extremt svårt för fantasy. De gånger jag har försökt har jag avbrutit för jag inte orkat. Kämpade mig i genom lotr när jag var tolv utan att fatta någonting. Deckare är jag kräsen med men läser endel.

  3. Hon är väl allt annat än egoistisk!

      • glittervakuum
      • 5 mars, 2012

      jag tyckte det.

  1. 3 mars, 2012

Kommentera

