”det finns ljus som existerar men som inte kan ses” – Susann Wilhelmsson

Rubiken är ett citat ur en dikt från samlingen Vågrörelser av Susann Wilhemssom.

Jag har gått två år på skrivarlinjen på distans på Sörängens folkhögskola. Första året läste jag tillsammans med Susann Wilhelmsson. Jag gick tyvärr inte i samma grupp som henne men till slutinlämningen fick jag läsa hennes text, ett utkast till diktsamlingen Akter. Jag blev väldigt gripen av hennes poesi och kände; äntligen  någon som kan förstå mig och mitt uttryck.  Egoistiskt kanske men vi var inte så många som skrev poesi det året så jag hade mest läst och skrivit responser på romaner.

Nu arbetar Susann Wilhelmsson som skrivarpedagog på Folkuniversitetet Malmö. Hon driver bland annat kurser i självbiografiskt skrivande och det skulle verkligen vara roligt att gå en kurs med henne som lärare. Samtidigt jobbar hon på sin tredje diktsamling och jag väntar med spänning.

Akter är en diktsamling, en hybrid mellan journal, socialvårdsakt och dikt. Jag hade inte sett något liknade och har nog fortfarande inte gjort. Den hadlar om Maria och hennes tidiga barndom där hon möter socialförvaltningens omhändertagande, föräldrar som mår psykisktdåligt och bara en väldigt ostabiluppväxt. Som läsare får du följa Maria genom journalanteckningar.

Att den är skriven på det här sättet när man bara får se de små glimtar som står skrivna i journaler är något den verkligen vinner på. Det träffar rikt i magen, bröstet, hjärtat. Pang bom rakt in. Jag kan verkligen rekomendera den.

Susanns andra bok är  Vågrörelser som jag tyvärr ännu inte har läst. Men det jag har sett ur den verkar mer än bra. Jag är jätte nyfiken på den. Den ska vara en fristående fortsättning på Akter. Jag har fått uppfattningen om att den är mer  ”poetiskt” skriven. Kommer självklart skriva mer när jag har läst den.

Kolla in Susann Wilhelmsson, hon kan det där med poesi!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

