Bokad minns Astrid – ”Har jag lyckats förgylla en enda dyster barndom så är jag nöjd.”

Hos EnligtO uppmärksammas jag om det här. Den 28 Januari 2002 dog allas våran Astrid Lindgren. Det är alltså tio årsedan. Jag tror alla har något minne av henne. Jag kan inte tänka mig en uppväxt utan Bröderna Lejonhjärta, Mio min mio, Emil i Lönneberga, Pippi, Madicken, Rasmus på luffen, Barnen i Bullerbyn, Ronja Rövardotter och jag har säkert glömt någon.

I höstas läste jag Mio min Mio igen, det var en helt annan upplevelse som vuxen. Jag ser fram emot att få krypa upp i soffan och läsa Emil, Pippi, Ronja och Bröderna Lejonhjärta för mina barn i framtiden. Mina favoriter är Ronja och Bröderna Lejonhjärta. Men Karlsson på taket kan vara något av det värsta jag vet.

Astrid böcker är översatta till 96 språk och har läst av barn över hela världen. 2010 hade hon sålt 145 miljoner exemplar, det är en hisnande siffra för en svensk författarinna. Vi kan svära över att hon aldrig fick Nobelpriset men hon har ändå fått en hel del fina utmärkelser. Snart kommer hon även finnas på tjugokronorssedeln.

Hon inte bara skrev fantastiska böcker hon hade svar på tal till journalister som kommer med dumma frågor också.

Sagt och skrivet av Astrid Lindgren:

”Vi lekte och lekte och lekte, så det är underligt att vi inte lekte ihjäl oss.”

”Men då sa Jonatan att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt. ’Varför då’, undrade jag. ’Annars är man ingen människa utan bara en liten lort’, sa Jonatan.”

”En barndom utan böcker, det vore ingen barndom. Det vore att vara utestängd från det förtrollade landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje.”

”Journalister är så envisa. Lämna ett tomrum i tidningen bara och skriv: – Här skulle det ha stått nåt om Astrid Lindgren, men hon ville inte.”

”Något budskap har jag inte. Men jag vill gärna sprida en allmän tolerans för mänskligt vansinne.”

”Ni frågar vilken färg jag föredrar. Äsch, det beror väl på var den sitter! Jag föredrar en vit ros framför en blå näsa. Därmed inget ont sagt om blått!”

”Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi.”

”Måste vi inte, efter alla dessa årtusenden av ständiga krig, fråga oss om det är något konstruktionsfel på hela människoarten, eftersom vi alltid griper till våld.”

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

