Min svägerska Carine har läst farmaci men vill helst att man säger medicin, hon är alltså farmaceut men vill helst att man säger apotekare, hon har alltså ett apotek men vill helst att man säger offecin.

Titel: En dag till skänks
Författare: Anna Gavalda
Förlag: Albert Bonniers
Utgiven: 201008
Sidor: 152

”Jag hade inte ens hunnit sätta mig, utan hade ena skinkan i luften och handen på bildörren, när min svägerska gick till attack:
– Men herregud… Hörde du inte när vi tutade? Vi har ju stått här i tio minuter!
– Hej, svarar jag.

Min bror hade vänt sig om. En liten blinkning.
-Allt väl, snygging?
-Jadå.
-Vill du jag lägger dina grejer i bagageutrymmet?
-Nej tack. Jag har bara den här lilla väskan och sen min klänning… Jag lägger den på hyllan där bak.
– Är det där din klänning? Rynkar hon på ögonbrynen och pekar på den hoprullade tygtrasan i mitt knä.
– Ja.
– Vad…vad är det för någonting?
– En sari.
– Där ser man.
– Nej, det ser man inte än, påpekade jag snällt för henne, det ser du först när jag sätter den på mig.
En liten grimas.”

Så börjar den, den lilla romanen av den fantastiska Anna Gavalda. En dag till skänks. Att plocka den ur bokhyllan är som att ta sin favoritpralin ur chokladasken, chockladen smälter i munnen och man vill bara ha mer när man upptäcker att den är slut. Så letar man i asken och inser att det inte finns någon mer. Nästa bit man tar smakar inte lika bra som den brukar för man minns fortfarande den förra.

En dag till skänks handlar om tre syskon som rymmer från ett bröllop och åker för att hälsa på sin lillebror som jobbar som guide på ett slott. Under en dag får de tillbaka gemenskapen och känslan av det bekymmersfria liv de haft som barn.

Den är liten, knappt en pocket och bara cirka hundrafemio sidor med den stora texten undrar jag om den närstan borde klassas som novell. Men egentligen, vem bryr sig? Det är kanske just det nätta formatet som gör att man slås så mycket av den stora berättelse som vila inuti. En dag till skänks är skriven i ett direkt språk och när jag öppnat den kan jag inte lägga den ifrån mig. Det är ett rappt språk med mycket dialog, och det är hur bra som helst, inte för att jag förväntar mig något annat av Gavalda. Hennes porträtt träffar helt rätt och det finns ingen som kan skildra vardagen som Gavalda. Anna. Gavalda. En dag till skänks har samma nerv som man kan finna i många av hennes noveller i Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans.

Enda sedan jag för flera år sedan läste Tillsammans är man mindre ensam har jag varit fast i Gavaldaland och jag vill verkligen rekommendera henne. Om ni inte redan har gissat det ligger Anna Gavalda högt på min topplista. Har ni inte redan läst henne, gör det!

Det är något visst med Frankrike, något som träffar mitt hjärta och kittlar på¨precis rätt ställe. Jag borde åka till Paris, helst nu.

Ser nu att Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans (vansinnigt lång titel..) finns för bara 34 kronor på adlibris, det är ett hett tips!

Kommentera

