Vad jag pratar om när jag pratar om löpning

Inlägg från oktober 2011

Titel: Vad jag pratar om när jag pratar om löpning
Författare: Haruki Murakami
Förlag: Nordstedts
Utgiven: 201103
Sidor: 217

Nu har jag läst ut Haruki Murakamis memoarer som han själv kallar de. Han skriver som sitt liv som romanförfattare och långdistanslöpare. Det är som att lyssna på en mycket vis man som berättar något intressant så att du aldrig trodde de kunde beskrivas så vackert. Murakami har något i sitt språk som gör att jag blir rofylld. Orden vaggas in bokstav för bokstav. Och jag som hatar att springa drömmer om att snöra på mig skorna och springa. En fot före den andra. Gång på gång på gång. Det är något meditativt över det. Jag önskar jag kunde hitta min sån sysselsättning. De jag trivdes med så och de som gav mig det lugnet.

Jag blir alltid kär i Murakamis böcker och jag tror det beror på att de alltid ger mig något. Både tankar och önskningar men mest av allt är det upplevelsen. Han får mig att se känna höra smaka på ett sätt som inte många författare klara av. Och på lugnet. Murakamis rytm är unik.

Behöver jag säga att ni borde läsa den? Framför allt om ni skriver eller gillar böcker. Eller tränar och gillar sånt. Han beskriver träning så att till och med jag till träna

Kommentera

