There is no friend as loyal as a book. ~ Ernest Hemingway


Jag tror jag tänkte skriva om mina tankar om böcker och läsning och sånt. Ja. Det är det jag ska försöka förklara. Eller, känner du dig inte heller hel utan en bok i handväskan? Kan du inte somna utan att ha läst iallafall några rader? Kan du sitta i timmar och klicka runt på internetbokhandlar eller helt försvinna från världen inne i en bokhandel? Ehh. Ja om du känner dig träffad behöver jag knappast förklara för dig.

Om jag inte mår bra kan jag inte läsa och om inte jag kan läsa mår jag inte bra. Det är mitt livs största dilemma. I höstas gick jag (än en gång) in i en djup depression och den bara eskalerade. Ett av mina första sjukdoms tecken är att jag inte kan läsa, tappar jag den förmågan tappar jag allt. Jag slutade läsa i början av november. Helt plötsligt gick det inte mer. Jag började i böcker men jag fick ingen ordning på dom. Orden gav mig inget och jag kunde inte hänga med i historien. Jag kunde inte få den att fastna, jag kunde inte få mig att fastna i boken. Jag testade med mängder olika böcker. Inget hjälpte. Jag läste noveller, bara för att läsa något, men jag kan ärligt säga att jag tyvärr inte minns mycket av dom.

I december mådde jag allt sämre men jag försökte och jag är ganska säker på att jag lyckades hålla det upp för alla andra. Efter jul rasade jag dock. Plattfall. Grej på grej kom.. men jag beställde lite nya böcker.

Efter nyår mådde jag sämre än på många år. Sen började jag sakta sakta läsa, jag kunde minnas vad jag läste. Kunde läsa mer än en sida i taget. Kunde läsa tio, kunde läsa tjugo, tillslut kunde jag skjuta undan ångesten och krypa helt in i boken. Sträckläsa i timmar. Nu är januari snart slut. Jag har läst två romaner och lyssnat på en. Jag läser inte lika fort nu som innan jag slutade läsa i november men jag är på väg uppåt, jag mår mycket bättre nu.

Jaa.. vad ville jag säga med allt det här då? Jag tror att jag behöver de här andra världarna att flytta in i för att kunna orka leva. När andningshålen försvinner så tar tillslut luften slut och jag faller, faller, faller..

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

