Favoriter 2011 – En Dåre Fri


Titel: En dåre fri
Författare: Beate Grimsrud
Förlag: Bonnier Pocket
Utgiven: 201105
Sidor: 477

Den bok som berörde mig mest under tvåtusenelva var helt klart En Dåre Fri av Beate Grimsrud. Jag minns att när jag hade läst ut den ville jag bara tala om för alla i hela världen hur fantastisk denna bok var och att alla alla alla var tvugna att läsa den direkt. Helst nu. Jag köpte den till och med till vänner.

Det var egentligen bara en ren slump att jag köpte boken, adlibris hade något erbjudande, ta fyra betala för tre eller fyra för 149:- eller något liknande. Jag hade tre böcker och behövde en till, jag tog en dåre fri och tänkte att den kommer nog ligga i hyllan. Så fel man kan ha ibland.

En dåre fri handlar om Eli, men också om Espen, Emil och Erik senare även om Prins Eugen. De bor med Eli i hennes lägenhet där hennes terapeut ibland kommer och hälsar på. Vi får följa Eli genom hennes liv, vara med när Espen för första gången tar över hennes kropp och följa med på shoppingturer med Prins Eugen. Eli lider av svåra psykoser, Espen, Emil, Erik och Prins Eugen lever som röster i hennes huvud och ibland tar de över hennes kropp och hon blir dom. Eli är mycket kreativ, under sina bättre stunder skriver hon prisade böcker och filmer. Andra stunder ligger hon inlagd på mottagningen.

Nu försöker jag minnnas, det är inte så att jag har glömt den, absolut inte, men det var över att halvlår sedan jag la den i från mig. Jag minns att jag var väldigt fascinerad av språket hur Grimsrud kunde berätta så levande, som hon själv upplevt det. Jag har aldrig tidigar stött på en bok som beskriver psykoser så levande. När väggarna faller in i Elis sovrum drar jag täcket hårdare om mig för att skydda mig mot väggarna. När Eli ser golvet luta håller jag i mig för att inte kana iväg.
Jag slåss fortfarande med frågorna i huvudet, är den självbiografisk? Hur kan hon annars skriva så, hur kan en människa beskriva något så levande utan att själv ha upplevt det. Jag vet inte, hur som helst gör hon det fantastiskt bra, är delar av det självbiografiskt så lyfter jag på hatten. Det är inte många som kan skriva med det språket om de har upplev det.

Ja, jag är imponerad, och jag kommer antagligen läsa den igen om något år. Jag kommer fortsätta rekommendera den till mina vänner och jag kommer hålla fast vid att den har ett fantastiskt språk.

  1. Jag har den på min att köpa-lista, den verkar väldigt intressant. Ja man vet att man gillar en bok när man prackar på den på andra. Själv är det just vad jag gör med Murakami-böcker för tillfället.😉

      • glittervakuum
      • 24 februari, 2012

      Murakami är fantastisk. Han tipsar jag också ofta om.

  1. 20 februari, 2012
  2. 24 februari, 2012

Kommentera

