Favoriter 2011 – En Dag

Inlägg från augusti 2011

Titel: En dag
Orginal titel: One day
Författare: David Nicholls
Förlag: Printz publishing
Utgiven: 201105
Sidor: 431

Så nu har jag läst ut En dag av David Nicholls. Efter att ha hållt i den många gånger i sommar men tvekat och ställt tillbaka den i affärens hylla blev jag glad när jag fick den av Anna i försenad födelsedags present.Upplägget verkade spännande och alla verkade älska den så, vad skulle jag tycka. Ja… vad skulle jag tycka.

En dag handlar om Emma och Dexter som träffas efter examen och tillbringar ett dygn tillsammans, 15 juli. Detta datum får vi sen följa dom i tjugo år. Men bara den dagen. Jag funderade på om jag själv skulle reda ut detta format och fascineras av Nicholls fantastiska sätt att skriva. Jag känner mig inte borttappade en enda gång trotts att de var ett år sedan förra kapitlet.

Så vad tycker jag? Bitvis var den fantastisk, bitvis var den seg och jobbig, bitvis var jag irriterad men mot sluten var den alldeles underbar. Jag förstår varför den toppar alla listor men jag håller inte med om att de är det bäst jag har läst denna sommar. Den är helt klart mycket läsvärd.

Januari 2012

Tänker jag tillbaka på 2011 så tänker jag på En dag. Den var kanske inte litterärt lika bra som En dåre fri. Men om den hade något oh yehh om jag kommer läsa om den, om jag kommer. Så råkar ju filmen vara den bästa filmen genom alla tider. Just de. Jag älskar en dag.

“What are you going to do with your life?” In one way or another it seemed that people had been asking her this forever; teachers, her parents, friends at three in the morning, but the question had never seemed this pressing and still she was no nearer an answer… ”Live each day as if it’s your last’, that was the conventional advice, but really, who had the energy for that? What if it rained or you felt a bit glandy? It just wasn’t practical. Better by far to be good and courageous and bold and to make difference. Not change the world exactly, but the bit around you. Cherish your friends, stay true to your principles, live passionately and fully and well. Experience new things. Love and be loved, if you ever get the chance.”

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

