Benrangel

Titel: Benrangel
Författare: Stephen King
Förlag: Bra Böcker
Utgiven: 200105
Sidor: 492

Det här är den andra King jag har läst. Jag tror att jag alltid har varit rädd för att det ska vara ”billig” litteratur. Jag är glad att jag spontant köpte Duma Key på ICA i höstas så jag kunde göra mig av med den fördomen. King är kanske inte den bästa författaren i hela världen men han fångar mig. och jag blir rädd. Riktigt jävla rädd. Dock inte lika rädd av Benrangel som av Duma Key men ändå. Den där smygande känslan av obehag finns ändå hela tiden och det är något jag måste ge King en eloge för.

Benrangel handlar om författaren Mike Noonan som efter sin frus död inte längre kan skriva. En gigantisk skrivkramp som yttrar sig i panikångest attacker så fort han närmar sig word. Han börjar drömma mardrömmar och får en ingivelse att flytta in i deras gamla semester hus, Sara  Laughs. Han märker snart att han inte är ensam där. (shit vad klyschigt skrivet..) I den lilla byn möter han även en ung tjej som han bestämmer sig för att hjälpa i en vårdnads tvist där en gammal miljonär försöker ta hennes dotter.

Det är kärlek spöken ångest drömmar vänskap gåtor och det mesta som krävs för en god roman.

Det enda minus är den riktigt dåliga översättningen. Pinsamt hur slarvigt skriven den är.

Nån som har tips om fler bra King? Han har ju skrivit en del så jag vet inte riktigt var jag ska börja.

  1. Det var länge sedan jag läste King men jag gillade Död zon, Jurtjyrkogården, Lida och Det.

      • glittervakuum
      • 3 februari, 2012

      Tack. De ska jag kolla upp!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

